Tuesday 14 May 2013

Belajar membaca




   a) Memahami bahawa membaca adalah satu proses membuat makna
  • Membaca pada peringkat awal ialah memperoleh atau mengekalkan skema untuk bacaan yang berdasarkan jangkaan bahawa teks yang dibaca akan memberi sentuhan kepada pembaca. Apabila kanak-kanak melihat orang dewasa membaca, menulis dan mencetak sesuatu yang menarik perhatian mereka, mereka akan mengetahui bahawa pembacaan adalah pembinaan makna daripada sumber cetakan dan bacaan yang dapat memberikan keseronokan dan maklumat kepada mereka. Jika pengalaman pengajaran tidak seimbang atau tidak sesuai, kanak-kanak boleh belajar untuk mentafsirkan pembacaan sebagai pembunyin perkataan, meneka secara rawak atau menghafal perkataan terpencil.


   b) Untuk melihat pemerolehan perbendaharaan kata

Satu matlamat yang penting pada peringkat awal pembacaan ialah melihat pengambilalihan permulaan perbendaharaan kata penglihatan. Perbendaharaan kata penglihatan ialah perkataan bercetak yang diiktiraf serta merta (tanpa analisis) dalam pelbagai konteks. Hampir semua perkataan yang dihadapi oleh pembaca yang matang diiktiraf oleh penglihatan. Satu perbendaharaan kata penglihatan membangun dalam tempoh masa tertentu akibat daripada pelbagai pendedahan kepada perkataan yang dicetak dalam konteks bahasa yang berbeza.

          Perbendaharaan kata kanak-kanak berkembang secara semula jadi iaitu apabila mereka mendengar atau didedahkan dengan satu-satu perkataan secara berulang-ulang. Contohnya perkataan ‘berhenti’ atau ‘stop’. Pada awalnya mereka mungkin memahami kenyataan berhenti dengan perkataan yang dipaparkan, namun lama-kelamaan mereka akan memahaminya dalam konteks yang lebih luas lagi. Contohnya jika mereka berjumpa dengan tanda ‘noktah’ secara automatik mereka juga akan berhenti.

          Menurut Goodman (1988), “The justification for creating contrived stories with highly controlled vocabulary was that the story is a vehicle for teaching words that will eventually be used in reading more realistic, meaningful texts (Goodman et al., 1988)”. Secara justifikasinya, jalan cerita yang sistematik wujud melalui perbendaharaan kata yang tersusun. Hal ini disebabkan penggunaan perbendaharaan kata yang tersusun menjadi panduan kepada kanak-kanak untuk membaca dengan realistic dan memahami makna cerita yang dibaca.

          Kata-kata telah diperkenalkan sebelum cerita dibacakan. Perbendaharaan kata yang digunakan dalam bacaan awal telah dipilih daripada senarai frekuensi tinggi perkataan. Pengenalan kata-kata tersebut telah dikawal dengan teliti. Hanya beberapa perkataan sahaja yang dibentangkan. Perkataan tersebut telah diulang beberapa kali supaya ia menjadi sebahagian daripada perbendaharaan kata penglihatan kanak-kanak. Cerita-cerita dalam buku pertama program pula daripada kata-kata yang telah diajarkan tadi.


c) Menyeimbangkan penggunaan sistem pemberian isyarat dalam bahasa bertulis bagi mengenal pasti kata-kata sampingan yang tidak dikenali. 


Berikut ialah isyarat awal bacaan:









            Faktor fizikal

  Kesempurnaan fizikal (kesihatan)
o   Murid yang mempunyai kesempurnaan fizikal yang kurang baik tidak akan dapat memberikan tumpuan semasa guru sedang mengajar dan kerap tidak hadir ke sekolah kerana tidak sihat.
o   Faktor ini juga disebabkan oleh faktor pemakanan yang tidak sihat.

  Kesempurnaan pancaindera (kecacatan)
o   Kesempurnaan mata, telinga dan mulut membolehkan murid menggunakan deria tersebut untuk memberikan tindak balas yang baik terhadap maklumat yang diterima.
o   Jika proses penglihatan dan pendengaran tidak dapat berfungsi dengan baik, tahap awal proses membaca akan menghadapi kegagalan.
o   Selain itu, seseorang yang menghadapi kecelaruan otak akan menghadapi masalah dalam pembelajaran terutama sekali dari segi pembacaan.


Faktor persekiratan

pembentukan bahasa
  • Penguasaan bahasa yang baik menjadikan pelajar berkeupayaan tinggi untuk membaca. Perbendaharaan kata yang luas dan pelbagai menjadi asas dalam keupayaan membaca untuk mencari makna. Bacaan yang luas menambah keupayaan bebahasa dan meningkatkan lagi kemahiran membaca.

Amalan sekolah
  • Pentadbiran dan sukatan pelajaran di sekolah amat mempengaruhi keupayaan membaca murid-murid.
  • Keutamaan pembelajaran di sekolah tertumpu kepada peperiksaan semata-mata dan guru pula hanya  memberikan perhatian kepada pelajar yang pandai sahaja. Pelajar yang lemah kurang diberi perhatian  menyebabkan mereka sentiasa ketinggalan dalam pelajaran.


Faktor keluarga
  • Jika sesebuah keluarga mengamalkan budaya membaca, sudah tentu setiap ahli keluarga tersebut tidak mengalami kesulitan untuk membaca. Berbeza dengan keluarga yang kurang atau tidak menghiraukan aktiviti membaca. Kemungkinan besar anak-anak malas membaca dan tidak  mustahil juga mereka akan menghadapi masalah ketika membaca.








No comments:

Post a Comment